Vanlige spørsmål

• Hva er en avansert Statist?
En avansert statist er en statist som har gjort mange jobber over lengre tid, og som oftest er vant til å lese mindre replikker.
• Hvordan blir jeg kontaktet når jeg får en jobb?
Du blir som oftest kontaktet via telefon eller sms når et filmselskap er interessert i deg. Av og til kan du også bli kontaktet via mail.
• Kan jeg registrere et dyr som statist?
Ja! Registrer først en profil for deg selv, gå deretter til "Min side" og klikk på "Kjæledyr". Klikk så på "Legg til kjæledyr" og følg instruksjonene. Du kan legge til så mange kjæledyr du vil gratis.
• Jeg blir utlogget hele tiden!
Statist.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å holde styr på økten din. Hvis du, nettleseren din eller en nettleserutvidelse fjerner informasjonskapsler, kan du bli logget ut. Hvis du er usikker på om dette er kilden til problemet, kan du prøve en annen nettleser eller enhet. Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt oss.
• Er alle filmselskap og annonsører seriøse?
Statist.no har vært aktive siden 1999. Vi har under denne tiden hjulpet 10.000-vis av mennesker med å finne jobber som statist, skuespillere, publikum mm. Vi har iløpet av denne tiden bare fått vite om et fåtall tilfeller der en statist har vært utsatt for et useriøst filmoppdrag. Kjenner du deg usikker på om en jobb er seriøs, les gjerne følgende informasjon.

• Finn ut hva filmselskap som tar kontakt med deg heter og hvem som ansvarer for statistene. Undersøk gjerne på nettet og les om selskapet. Sjekk at du finner info om selskapet på nettet.
• Be om å få et "vanlig" telefonnummer eller mobilnummer som du kan ringe. Se om du kan finne nummeret på Gulesidene eller Telefonkatalogen.no
• Bruk sunn fornuft! Innspillinger skjer normalt på dagtid mellom 9-18. Selvfølgelig kan en musikkvideo, film eller reklame også spilles inn på kveldstid. Hvis du vil, ta med deg en venn til innspillingen, det er skjelden et problem for noen.
• Be alltid om å få en bookingsbekreftelse på mail. Der skal det stå hvilket selskap som har booket deg, og som er ansvarlig for innspillingen, samt hvor du skal være, hvilke tider og hvilken kompensasjon du kommer til å få.
• Kjenner du deg usikker på noe, mail Statist.no så forsøker vi å sjekke ut annonsen og firmaet.
• Husk at det er firmaet som gir deg jobben, som er din arbeidsgiver. Statist.no har ikke ansvar for useriøse arbeidsgivere.


• Hvorfor får jeg ikke svar på mailen min?
Statist.no svarer på alle meldinger vi mottar. Den raskeste måten å kontakte oss på er via siden Hjelp og kontakt. Vanligvis så får du svar innen 48 timer, men i ferieperioder kan det ta litt lengre tid. Hvis du har sendt et spørsmål og ikke fått svar, så kan det være noen av grunnene:

Du har et spam filter i mailen din, så når vi sender et svar, så havner våre mail i søppelposten din.

Om du sender en vanlig mail kan vårt spam filter plassere dine mail i vår søppelpost.

HUSK at du IKKE kan svare på AUTOMATISKE mail fra oss med svarsadressen: ei_svar@statist.no

Når du vil kontakte oss må du alltid hendvende deg via "Hjelp og kontakt" menyen.
• Hvordan vet jeg hva som er mitt medlemsnummer?
Du finner medlemsnummeret ditt i e-posten som ble sendt til deg da du registrerte kontoen din. Du kan også finne medlemsnummeret ditt ved å åpne høyremenyen, klikke på "Min profil" og deretter "Vis profil".
• Jeg har søkt jobb men ikke fått noe svar?
De fleste selskapene sender bare ut svar til statister som har fått jobb eller som skal komme på casting. Hvis du ikke får noe svar, så har du desverre ikke fått jobben.
• Jeg har vært medlem tidligere og vil aktivere meg igjen!
Hvis du vil bli medlem igjen, gjør slik:

1) Hvis du fortsatt bruker samme e-postadresse, kan du bestille nye påloggingsdetaljer ved å klikke "Logg inn" og deretter "Glemt passord".

2) Hvis du har en ny epostadresse gjør slik:
Mail oss så mye informasjon som du husker.
Fornavn, etternavn og epostadresse som du brukte når du registrerte deg. Medelsnummer, alder og mobilnummer.

Bruk menyen "Hjelp og kontakt" og velg øvrige spørsmål.
• Kan hvem som helst bli statist?
Ja, alle kan bli statister. Oftest er det nettopp vanligheten som etterspørres. At du ser ut som folk flest; kort, høy, tjukk, tøff, snill o s v.
• Hvor gammel må man være for å bli statist?
Man kan være fra 1 dag til over 100 år.
Det trengs statister i alle aldre.
Hvis du ikke har fylt 18 år må du ha foresattes tillatelse for å registrere deg på Statist.no.
• Trenger man å ha noen teaterutdanning for å bli statist?
Nei, de fleste statister som får jobb har ingen utdanning. Men det kan være en fordel at du har noen form av teatererfaring f.eks spilt teater på skolen, vært med i en revy osv.
• Hvor ofte kan man jobbe som statist?
Statist.no hjelper hvert år tusenvis av statister med å få spennende statistjobber. Vi har over 1000 firmaer som søker etter statister hos oss. Statist.no er overlegent best i Norge på å levere statistjobber til sine medlemmer! Likevel er det dessverre ikke alle statister som får jobb. Hvem som får jobb, og hvem som ikke får, er vanskelig å si. Derfor vil vi gjerne gi deg noen tips som øker sjansen til å få flere jobber, både for deg som allerde har mange jobber, og til deg som enda ikke har kommet skikkelig i gang.

1) Vis gode fotografier av deg selv på siden din! Gå gjerne til en etablert fotograf. Husk å variere de tre bildene dine. Forslag til bilder: Nærbilde, helbilde, samt et bilde som skiller seg ut fra bilde nummer en og to. Husk at alle bildene helst ikke skal være studiobilder.

2) Glem ikke å lese "Aktuelle oppdrag" det er ofte "først til mølla" som gjelder.

3) Å registrere seg som tv-publikum og treffe andre statister kan gi verdifulle tips og innsikt i bransjen. Her får du også mulighet til å se hvordan en tv-innspilling foregår!

4) Mange av jobbene er ofte i de store byene, i Oslo, Trondheim og Bergen etc., så hvis du bor på andre steder og kan tenke deg å reise, så øker sjansen for at nettopp du blir hyret inn til oppdrag.
• Jeg vil bli skuespiller!
Det finnes statister som har blitt skuespillere. Men nesten alle skuespillere har en utdanning bak seg. En god start er derfor å søke seg til utdaninger eller teaterselskaper.
• Jeg har ikke noe digitalt bilde av meg, hva skal jeg gjøre?
Registrer deg på Statist.no ved å følge instruksjonene. Spør noen av vennene dine om noen har et digitalt kamera. Hvis du ikke kan få hjelp av noen venner, så kontakt et fotostudio.

Husk at hvis du viser til profesjonelle bilder, så øker sjansen for at du kan få flere statistjobber!
• Trenger man å ha spesielle klær på seg når man er statist?
Produktionsselskapene informerer som oftest om det er noen spesielle klær som trengs. Det er alltid smart å ta med seg et ekstra ombytte. Unngå mønster med store blomster i mange farger, smårutetete og småstripete overdeler/bukser som kan "blø" i tv-ruten.
• Avslutt medlemskap
Hvis du ønsker å avslutte ditt medlemskap på statist.no så gå til:

Avslutt medlemskap.
• Tar dere imot praktikanter?
Nei, dessverre kan vi ikke ta imot praktikanter.
• Jeg skal på innspilling/har søkt jobb og har spørsmål!
Hvis du har spørsmål angående en jobb, så kan du ikke kontakte Statist.no. Vi har ikke informasjon om jobben. Du må henvende deg til selskapet som kontaktet deg. Har du søkt en jobb, men ikke fått noe svar, så har du ikke fått jobben.
• Jeg er booket til en jobb, men jeg kan ikke komme likevel.
Du må kontakte selskapet som tilbød deg jobben for å avbooke. Du kan ikke henvende deg til Statist.no
• Jeg har ikke vært innlogget på lenge..
Hvis du ikke har vært innlogget på lenge, og ikke vet om opplysningene dine fortsatt ligger inne hos oss i Statist.no, gjør på følgende måte: Klikk på "Logg inn" og velg "Glemt passord". Da sendes innloggingsopplysningene til mailen din.

Husker du ikke mailadressen din lengre, gå til "Hjelp og kontakt" og velg "kan ikke logge inn".
• Koster det å være medlem?
Nei det er ingen kostnad for å være medlem. Ønsker du å søke på en jobb og sende inn din digitale CV, må du bli betalende "premium" medlem. Kostnaden av premium er 69 NOK i måneden. Perioden for abonnementet er seks måneder. Deretter fortsetter abonnementet ditt før du velger å avslutte. Ønsker du å avslutte et løpende abonnement må det gjøres minst fem dager før neste belastning. (Etter bindingstiden ). Kanselleringen må gjøres via et skjema på våre nettsider. Ved oppsigelse av betalt abonnement blir det alltid sendt en e-post for å bekrefte kanselleringen. Spar alltid denne e-posten.
• Avslutt betalingsabonnement/medlemskap
Hvis du ønsker å avslutte ditt betalingsabonnement, gjør følgende:

Logg inn på medlemskapet ditt, velg så "Mitt konto" / "Administrere" / "Administrere prenumeration" og deretter "OK" för att avslutt din betalingsabonnement.

Når du har avsluttet ditt betalingsabonnement får du en mail som bekrefter din oppsigelse.

Hvis du ønsker å avslutte ditt medlemskap hos statist.no så gå til: Avslutt medlemskap.

Spørsmål om betaling

• Hvordan avslutte abonnementet?
Hvis du vil avbryte abonnementet ditt, gjør du følgende:



Abonnement med kort

Logg inn og velg
Meny til høyre MIN KONTO Avslutt abonnement.




Observer at abonnementet alltid løper til bindingstidens slutt. Bindingstiden for alle våre medlemskap er seks måneder. Informasjon om bindingstiden finnes både i brukervilkårene som du godkjente når du ble medlem og på siden for betaling (se bilde og bilde).



Når du avslutter ditt medlemskap eller avslutter abonnementet ditt, bør du alltid motta en e-post fra oss med en bekreftelse. Hvis du ikke mottar en e-post, kontakt oss så hjelper vi deg.
• Har betalt avgiften, men det står at den ikke er betalt?
Prøv å logge ut og deretter inn igjen. Hvis premium fortsatt ikke er aktivert, vennligst kontakt oss.
• Må man betale reisene selv?
Ja, oftest må du betale reisen selv. Det hender i enkelte tilfeller at filmselskapet betaler reisen din.
• Får påminnelse om betaling selv om avgiften er betalt
Om du har fått en påminnelse til tross for at du har betalt så kommer det av at det iblant rekker å gå ut automtiske påminnelser innen din betaling har blitt registrert. Du kan da bare kaste påminnelsen.
• Når bruker statiskompensasjonen å betales ut?
Det er ulike rutiner på ulike selskap. Iblant får du pengene i handen på innspillingsplassen alternativt utbetales pengere til kontoen din innen 1-4 uker etter innspillingen. Har du ikke fått kompensasjonen din skal du kontakte selskapet som har ansatt deg som statist.

• Jeg kan ikke betale med kortet mitt?
Vi aksepterer betaling med VISA og MasterCard. Hvis betalingen din ikke går gjennom, vennligst sjekk følgende:
a) At du har nok penger på kontoen din.
b) At kortet ditt er aktivert for kjøp på nett (sjekk nettbanken din eller kontakt kortutstederen).
Hvis du fortsatt har problemer, vennligst kontakt oss for mer hjelp.
• Hvlken lønn får en statist?
Lønnen kan variere veldig mye, delvis kommer det an på om det er tv, kino eller reklameproduksjon samt hvor lang tid innspillingen tar. Samt hvor stor innsats du må gjøre. Om du har en replikk kan kompensasjonen bli høyere.

Normalt statisthonorar for TV produksjoner er 300:- til 1000:- Reklamefilm 500:- til 5000:-

Musikkvideoinnspillinger har iblant ingen kompensasjon i det hele tatt.
• Hvordan betaler jeg?
Du kan betale med VISA og MasterCard.

For å gjøre et kjøp, klikk på "Premiummedlemskap" i menyen og legg inn kortdetaljene dine.

MEDLEMSAVGIFT:
69 kr per måned.
• Medlemskap og bindingstid
Vil du avslutte medlemskapet ditt kan du gjøre det ved å logge inn og velge avslutt medlemskap. Bindingstiden er seks måneder. Om du ikke har penger på kortet ditt så forsøker vi å debitere kortet påfølgende dag. Vi forsøker siden i 30 dager. Finnes det fortsatt ikke penger, da avsluttes abonnementet og faktura for gjenværende bindingstid sendes til deg.
• Kan jeg betale med internetbank?
Nei dessverre ikke i Norge
Betal med kort.
• Automatisk fornyet abonnement
Et abonnement koster 69 kr per måned. Ditt abonnement fornyes automatisk hver måned og du trenger ikke tenke på betaling. Du kan avslutte abonnementet ditt når du vil etter bindingstiden på seks måneder. En stor fordel med et abonnement er at du automatisk kommer først i køen hver måned når filmselskapene gjør sine søk.
• Når jeg betaler, gjelder avgiften fra når jeg betaler?
Betaling gjelder fra den dagen vi får din betaling.

MEDLEMSAVGIFT:
69 kr per måned.

Tekniske spørsmål

• Hvorfor må jeg bekrefte e-postadressen?
For å få tilgang til en del av våre tjenester så kreves det at du bekrefter din e-postadresse. Du bekrefter din e-postadresse ved å klikke på linken i mailen du fikk da du ble medlem. Du kan få en ny e-post ved å logge på og klikke "Bekreftet nå" i den blå boksen.
• Hvorfor kan jeg ikke søke på alle jobber?
Jobbannonsene kan ha visse kriterier som må oppfylles for at du skal kunne søke jobben. Det kan for eksempel være:

Fylke: Du kan alltid søke jobber i det fylket du bor i. Du kan også legge til flere fylker som du er villig å reise til for å jobbe på siden "Endre mine opplysninger".

Alder: Du kan alltid søke på jobber som retter seg til medvirkende i din alder. Ser du yngre eller eldre ut en din faktiske alder, kan du opgi dette med parameteren "spillealder" som du finner på siden "Endre mine opplysninger".

Kjønn: Du kan kun søke til roller av ditt eget kjønn.

Erfaring: Noen roller krever at du har tidligere erfaring som statist, skuespiller eller modell.
•Jeg har glemt passordet eller brukernavnet mitt?
Hvis du har glemt brukernavnet eller passordet ditt, klikk her, så sender vi en påminnelse via e-post.
• Jeg vil legge inn et nytt bilde! Hvordan gjør jeg det?
Åpne høyremenyen, klikk på "Min profil" og deretter "Bilder, videoer & stemmeprøver".

Hvis du allerede har et profilbilde, trykk på blyantikonet øverst til høyre og velg "Nytt bilde".

Hvis dette er ditt første bilde, trykk på "Last opp bilde".

For best resultat bør bildet være minst 600x600 piksler. Vertikale bilder med et størrelsesforhold på 3:4 ser best ut.
• Hvordan fjerner jeg et bilde?
Åpne høyremenyen, klikk på "Min profil" og deretter "Bilder, videoer & stemmeprøver".

Trykk på blyantikonet øverst til høyre og velg "Fjern".
• Jeg bruker Hotmail, Gmail, Live mail, Yahoo - har ikke mottatt noe registreringsmail.
Alle store e-postlevrandører (Hotmail, Yahoo, Gmail m.fl.) bruker spam-filter for å fjerne uønsket søppelpost. Disse filtrene kan av og til også fjerne e-poster fra vanlige webtjenester.

Registreringsmailen som du trenger for å bekrefte din e-post adresse på Statist.no har antageligvis blitt filtrert bort av e-postleverandøren din.

For å løse problemet logger du inn på e-posten din, og følger instruksjonene som hører sammen med din leverandør.

Som regel fungerer Gmail bedre enn Hotmail.

Bestill ny maill
• Hvorfor blir jeg logget ut?
Statist.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å holde styr på økten din. Hvis du, nettleseren din eller en nettleserutvidelse fjerner informasjonskapsler, kan du bli logget ut. Hvis du er usikker på om dette er kilden til problemet, kan du prøve en annen nettleser eller enhet. Hvis problemet vedvarer, vennligst kontakt oss.
• Hvorfor blir bildet uskarpt?
Hvis du lagrer et bilde og det blir uskarpt, tenk gjennom følgende: Bildet skal helst ha samme høyde- og breddeforhold som et vanlig fotografi. Dvs. At hvis du lagrer et bilde som er like høyt som det er bredt, så kan det av og til bli seende uskarpt ut når du laster det opp. Tar du et bilde med et digitalkamera og ikke endrer størrelsen, så får bildet en god kvalitet. Noen bilder tatt med mobilkameraer, spesielt eldre modeller, kan ofte bli uskarpe fordi bildeoppløsningen ikke er høy nok. Bildet skal alltid være i JPEG-format, og helst over 600 pixler (bildepunkter).
• Jeg vil lagre/se en videofilm!
Åpne høyremenyen, klikk på "Min profil" og deretter "Bilder, videoer & stemmeprøver".

Hvis du allerede har et video, trykk på blyantikonet øverst til høyre og velg "Ny video".

Hvis dette er ditt første video, trykk på "Last opp video".

Maksimal filstørrelse er 100 mb. Du kan laste opp videoer i alle vanlige formater. Merk at det kan ta opptil 15 minutter før du kan se videoen på profilen din.
• Det går ikke å registrere seg.
Hvis du ikke klarer å registrere deg på Statist.no så vent en stund og prøv igjen. Det kan komme av en midlertidig feil hos Statist.no, eller en feil hos internettleverandøren din. Hvis du har mulighet test følgende:

1. Prøv å registrere deg i en annen nettleser. Bruker du f.eks. Safari prøv Chrome eller Firefox.

2. Har du mulighet, prøv en annen mobil eller datamaskin.

• Jeg vil bytte passord eller brukernavn.
For å endre passordet ditt, gjør følgende:
1. Logg inn.
2. Åpne menyen øverst til høyre og velg "Min profil".
3. Klikk på "Andre instillinger".
4. Klikk på "Endre password".

Man kan ikke endre brukernavn.

Kan ikke logge inn

• Jeg har byttet mailadresse og husker ikke passordet eller/og brukernavnet mitt.
Gå til menyen "Kontakt oss" og velg "kan ikke logge inn".

Anngi så mange opplysninger som mulig
1. Din gamle mailadresse
2. Din nye mailadresse
3. Medlemsnummer
4. For- og etternavn
5. Brukernavn